Modifierad HIV mot leukemi
Var på nyheterna igår om en flicka som hade leukemi och hade inte långt kvar att leva när hon fick avprogrammerad HIV virus som behandling och blev frisk.
Enligt DN så har dom bara testat denna sorts behandling på 12 personer och det med varierande resultat. Så det går ju inte att säga nånting egentligen, men jag tycker det är intressant att ett virus som i sig kan vara dödligt kan modifieras så det kanske kan bli en behandling för vissa cancergrupper.
Klippet som finns på DN får jag för tillfället inte att funka, men finns samma klipp på expresen. Det från akuellt (inte riktigt samma) börjar ca 10.30 och det ligger ju bara några dar på svt så man kan se det. Alla klippen är på ca 2 min.
.
Det är jättespännande.
/Maria

Jag bara undrar hur fasen man kommer på iden? Nån har cancer - vi provar med lite HIV-virus… 
Fantastiskt om det kan bli en framtida behandlingsmetod.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Kan det har kommit till av ett misstag?
/Maria
Vet inte om det tillkommit av misstag. Nu kan jag vara ute och cykla för jag har inte läst på. Men HIV-virus har väl nån påverkan på T-celler och om jag kommer ihåg rätt från filmen så var det väl T-cellerna som var de som gjorde att tjejen blev frisk. Så nån kanske gjorde rätt koppling.
Det dom nu tydligen får jobba med är ju att komma fram till vilka det kan funka på eftersom det inte funkar för alla.
.

Penicillinet var ju mer eller mindre ett misstag, så varför inte?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Visst kan det vara misstag och dom får i så fall gärna fortsätta göra misstag så kanske vi får ännu flera effektiva behandlingar.
.
Därför är ju forskning så spännande. Ibland hittar man även oväntade resultat.
Där jag jobbar så har man bl.a upptäckt att högt blodtryck är en riskfaktor för Altzheimers.
Förr så var det allmänt kännt att lågt blodtryck var ett tecken på att utveckla Altzheimers för de flesta sjuka har ett lågt blodtryck.
Tack vare longitudinella studier så upptäckte man att det var tvärtom. De sjuka hade ofta haft ett högt blodtryck innan insjuknandet så det höga trycket var riskfaktorn.
Ursäkta om jag hamnade OT.
/Maria