Cancer iFokus

Cancer

Etikettbehandlingar
Läst 4360 ggr
[mia-38]
2013-01-20 12:40
1

Sentinel Node

Finns här någon som gjort en Sentinel Node istället för konventionell axillutrymning vid bröstcancer?

Det finns vissa fördelar med en Sentinel Node istället för en axillutrymning. Fördelen är att man blir mer rörlig i axelparti och lymfödems-risken minskar drastiskt.
Dessutom är det ett mindre ingrepp.

JereMina
2013-01-21 00:41
0

Nyfiken igen Mia, berätta! Min mammas moster hade så besvärligt efter sina operationer. Hon har dött nu men blev 82 år trots cancer som kom redan då hon var runt 50 år. Hon fick bra behandling på Radiumhemmet i Stockholm!

[mia-38]
2013-01-21 05:39
0

Jag har lite ont om tid just nu JereMina.
Men jag kan skriva mer om denna metoden ikväll.

KramKyss

[mia-38]
2013-01-21 19:48
0

En Sentinel Node (portvaktkörteln) gör man för att stadieindela armhålan.
Då hittar man körteln som dränerar bröstcancern och får man ett negativt svar är risken liten att det finns tumörer längre upp i axillära körtlar.
Då kan man göra ett litet ingrepp och minskar därmed komplikationer som nedsatt rörlighet i axel och lymfödem i armhålan.
Man sprutar in radioaktivt ämne vid tumören och ofta då blå färg. Då ser man dessa körtlar lättare.
Man följer sedan lymfbanan och man kan hitta vart radioaktiviteten samlats. Då vet man att det är just den körteln som dränerat tumörområdet.
Man tar bort körteln och man kan undersöka den under operationen och se om den är angripen av cancer. Vid positivt svar så måste man ta bort körteln och MINST 10 lymfkörtlar till.

Lena1971
2013-01-21 21:11
0

Jag trodde i min enfald att alla som fick bröstcancer gjorde en portvaktsoperation. Men det kanske inte är standard över hela landet? Illa i så fall. Det betyder som Mia säger mycket för rörlighet och risken för lymfödem att ha kvar lymfkörtlarna om det går.

Jag läste förresten för något år sedan en studie på kvinnor i USA där de tittade på kvinnor som hade en smittad portvaktskörtel. På en del tog de ytterligare en klase lymfkörtlar, men på andra tog de bara portvakten. Sen fick kvinnorna genomgå behandling(ar) och man jämförde hur det gick för de två grupperna. Det var ingen skillnad!

Om studien håller för granskning behöver man alltså aldrig ta mer än portvaktskörteln vid en bröstcanceroperation. Och det är en stor sak för oss som drabbats!

Mia, vet du om det är någon skillnad i behandling om fler lymfkörtlar är smittade eller om bara portvakten är smittad och övriga lymfkörtlar visade sig vara friska?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[mia-38]
2013-01-22 05:37
0

Mia, vet du om det är någon skillnad i behandling om fler lymfkörtlar är smittade eller om bara portvakten är smittad och övriga lymfkörtlar visade sig vara friska?

Lena…jag kan kolla upp detta ikväll om du vill.
Jag TROR att om det är fler lymfkörtlar som är smittade så tar man bort MINST tio och sedan får man antingen strålning eller cyto.
OM bara portvakten är smittad tar man bort den och sedan gör man inget mer.

Är det så pass utbrett att det spridit sej så ger man cyto i palliativt syfte.

Men är lite osäker på det så jag kan kolla upp detta.

Lena1971
2013-01-22 20:44
0

Det finns säkert fler faktorer som spelar in förstås. Hur gammal patienten är t.ex, och hur aggressiva cancercellerna verkar. Men det vore intressant att veta om det är skillnad mellan i övrigt jämförbara fall!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus