Ärftlig cancer?
Hej, jag är jätteorolig för en sak, och jag kan inte sluta tänka på det. I min släkt (på mammas sida) har vi ökad risk för hudcancer. Min mormor dog nydligen i hudcancer och då konstaterades det att det var cancer i vår släkt. Innan dess dog även morfar i cancer. Jag är inte rädd för att jag ska få det, men jag är livrädd för att min älskade mamma ska få cancer. Min pappa dog för några år sedan ocg jag vill inte uppleva det igen (att en förälder dör). Vad ska jag göra för att slippa gå runt och tänka på detta hela tiden? Vi ska göra kontroller, men vi har inte fått någon kallelse, och vi är "medlemmar" "med" hos något sjukhus…
Hej.
Ni kan ringa och fråga när ni får komma på en kontroll.
Sånt kan säkert ta ett tag innan det händer något tyvärr. Man tycker ju att det skulle gå relativt snabbt med att få en tid då man kan, som du, vara orolig.
Så det enda jag kan råda er till är att gå på dessa kontroller. Upptäcker man det i tid så finns det goda chanser.
Och det ÄR inte säkert att någon av er får det.
Kram
En bra fråga till läkaren kan vara hur snabbt förloppet är från att melanom bildas till att det börjar bli farligt. Jag skulle tro att ni kommer att få kallelser som är tillräckligt täta för att det inte ska hinna bli någon fara.
Be också att ni ska få lära er hur ni själva håller koll. Hur födelsemärken m.m. ska se ut.
Sen ska man inte hålla på och kolla sin hud hela tiden. Bestäm dig för att första måndan i varje månad (eller vad som passar dig) blir en dag när du får oroa dig och göra en extra koll. Då tror jag det blir lättare att släppa oron däremellan.
Jag är ledsen för din skull att du förlorade din pappa. Jag hoppas du får ha kvar din mamma tills hon fått se både barnbarn och barnbarnsbarn!
Kram!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Tack! Jag har pratat med min mamma och vi har kollat på cancerfondens hemsida och kollat på hur man ser hudcancer, så vi gör kontroller på varandra en gång i månaden, och så ska vi ringa och fråga hur långt det är mellan varje kontroll osv, det känns mycket bättre nu! Tack!

Dog din morfar också av hudcancer?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#4 Nej, han rökte och dog därför!
Alla som röker BEHÖVER inte drabbas av lungcancer.
Men tyvärr så är rökningen en av orsakerna.
Kram

Om en cancer ska anses vara ärftlig så sak många i släkten (mamma, mormor, syster, moster tex) ha haft samma typ av cancer, och ofta upptäcks det i ungefär samma ålder. Att flera i släkten har haft cancer, men olika sorters är otur, men inget mer.
Jag kollade med cancerupplysningen när jag gick och bekymrade mig om samma sak, nämligen.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#7 ja… men det är mer så att alla i vår släkt har någon slags "hudtyp" som har lättare att få hudcancer än andra, vi blir ALDRIG bruna på sommaren tillexempel, vi blir alltid brända och kan därmed knapps vistas i solen, sola solarium går inte… vill liksom inte ta den risken´. Hoppas att du förstår!
Är ni vackert rödhåriga? 
Har man ljus hud får man vara försiktig i solen. Äter du fet fisk för att få i dig nog med d-vitamin? Det är annars en hälsoinvestering.
Mvh Lena
Nu har både jag och min mamma varit på koll och det såg bra ut. (ingen cancer) så nu är jag "lugn" eller vad man ska säga.
#10 vi är båda brunetter med väldigt ljus hus, och vi äter mycket fisk!
Vad skönt att höra.
/Maria

Mvh Lena
Denna cancer är ett stadigt återkommande ämne i våran släkt!
Hudcancer,magcancer,strupcancer,prostatacancer…..Det värsta är att det börjar duka upp hos våra barn!De har fått cancer , systerdotter i hypofysen,min yngsta dotter cancer i livmodershalsen och en systerdotter väntar nervöst på svar om hon har bröstcancer. Alla dessa tjejer är under30 år!
#14 Så hemskt med de unga kvinnorna! Får de bra vård?
Jag skickar en stor varm styrkekram och håller tummarna för att allt går bra! 
Mvh Lena
#15 Ja, de är under utredning.