Hormonbrist men inte canser
Hejsan!
Så, jag hade turen att jag inte fick cancer utan att tumören visade sig vara en cysta. Men inte lätt var det för det. Den satt nämligen på hypofysen (precis under hjärnan) och tryckte på syn nerverna. Men ska inte dra den historian nu..
Jo, det hela har slutat med att jag kan inte producera de flesta hormon som "produceras" i hypofysen. De jag vet om och medicineras för eller ska börja medicinering för är; korison, minirin, levaxin, vitamin-d, järn, tillväxt, könshormoner.
Men min fråga är ifall det är någon annan som har erfarenhet av hormonbrist, sjukdom eller liknande. Skulle vara skönt att få prata med någon dom detta.
Vet att det kanske inte passar in i just detta forum, men det var det närmaste jag kunde komma på här på iFokus.
Hej Mickis!
Du får gärna vara här. Du kan i alla fall prata av dig om det nu inte dyker upp någon som delar dina erfarenheter.
Min enda erfarenhet av hormonbrist är att de blockerade östrogenupptaget under min behandling. Det är inte ovanligt att antingen testosteron eller östrogen "stängs av" eller blockeras efter cancerdiagnos. Och det kan sänka livskvaliten rejält…
Hur mår du? Blir du återställd av medicinerna?
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Oj, var ganska trött när jag skrev inlägget. Canser istället för cancer, herregud.
Tack!
Jag mår helt okej, vissa dagar skit andra dagar superbra. Väntar in resultat från magnetkameran som jag skulle ha fått i måndags.. Så det är lite stressande.
Ja det skulle man kunna säga, just nu tar jag 5 olika hormon och vitamin mediciner och kommer lägga till 2 till. Då blir det 7 stycken olika mediciner 7 gånger om dagen. Livet ut. Så det är verkligen någonting nytt.
(måste gå nu, fortsätter sen)