Cancer iFokus

Cancer

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2168 ggr
Anonymand
0

Bröstcancer?!

Hej! Jag är 12 år gammal. Det är mycket som händer med min kropp nj oh jag är rädd för att jag fått bröstcancer! Jag har som 2 knölar i båda brösten. Antagligen kötselknölar!? Alltså sånna man har i puberteten? Men den ena är större än den andra!? Jag vet att allting inte har växt klart oh det kan vara det men ändå. Jag har små röda prickar också. Viket i oförsej min kompis också har fast på armen. Sen Ibland så är bröstet lite utåt och ibland i trånga utrymmen. Som t.ex i bh.n är det lite ihopptrykt. Jag kanske bara oroar mig i onödan och allting finns säkert en Förklaring. Jag har pratat med mamma men hon säger "gumman det är inget fel på dig" sån händer med kroppen när man blir äldre. Det lugnade mig då men nu är jag orolig igen. Jag vill inte gå till doktorn. Då jag inte tycker om att va naken för andra.. Och tänker inte gå dit i onödan. Uppskattar snabba svar!:/ :P

Anonymand
0

Någon!? Lite bråttom. Är ganska rädd !:/

annia1
1

Anonymand om du bara är 12 år gammal så låter det helt normalt.  Som du säger själv så är det mycket som händer i kroppen speciellt i början på puberteten. Så du kan nog lugnt lyssna till din mamma.

.

JohannaEkroth
3

Det är helt normalt.

Det är bröstkörtlarna du känner och de känns som knölar. De kommer att växa och bli större och därmed också brösten. Att det ena bröstet är mindre än det andra är också helt nrmalt. Mitt ena bröst är lite mindre än det andra och jag är 32 år. Oftast ingenting som andra ser utan man märker mest själv och oroar sig.

Att bröstvårtan blir toppig i fri miljö är helt normalt, likaså att den blir ihoptryckt när man har en BH på sig. Själva bröstvårtan kommer du med tiden, när du blir äldre att märka att den blir styv när man vidrör den, det är för att kroppen gör sig redo så man ska kunna mata en bebis i framtiden.

De röda pickar du pratar om är säkert bara små hormonfinnar och det är jättevanligt att man får när man kommer in i puberteten.

Allt låter fullständigt normalt i mina öron. Så du kan vara lugn. Jag var lika rädd som du när jag var i din ålder. Så också det är normalt.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Maria
1

När jag var i dni ålder så fick jag "knölar" i ena bröstet och minns att min mamma beställde tid hos läkare som sa att det var helt normalt.

Det var bara ena bröstet som börjat växa var förklaringen

De flesta kvinnor har ett bröst som är större än det andra och det syns som mest då brösten börjar växa och försvinner någorlunda när brösten är färdigväxta så du behöver med all säkerhet inte vara orolig utan lyssna på din mamma..

/Maria

Anonymand
0

#2 skönt att höra! Tack #3 tack så mycket!:D #4 och vad bra! Tack:)

JereMina
0

Vilka bra svar du fått anonymand. Jag har också olika storlek på mina bröst och jag är 53 år….ha det gott 🙂