Cancer iFokus

Cancer

Etikettbehandlingar
Läst 2254 ggr
Maria
1

Magnetkamera

Så nu var det dags att göra en röntgen på huvudet igen. Jag vet inte hur många gånger jag gjort det genom åren. Säkert ett 20-tal.

Själva röntgen tar ungefär 45 minuter. Hälften med kontrast.

Man ligger inne i ett smalt rör men vissa apparater jag legat i har en vinklad spegel därinne så att man ser sköterskorna vid "kontrollbordet".

Jag somnar alltid men jag kan tänka mig att det är värre för de som lider av klaustrofobi.

Värst är egentligen själva väntan på svaret.

Jag hoppas på samma resultat som senaste gångerna.

Vi hittade ingenting, med betoning på ingenting, haha😃

/Maria

Fridaybrew
1

Den tar ju sån tid och det är ju så viktigt att man ligger still så man fixeras till sängen med kardborre. Jag gjorde helkroppsundersökning i jakt på metastaser eller liknande, tog flera 2,5 timme typ om jag minns rätt. Med kardborreband kring kroppen så man inte kunde röra sig blev mumiekänslan rätt påtaglig =)

Fast naturligtvis var man ju förberedd på hur det var då man informeras innan. Jag hade tagit med mig en på den tiden cd-skivor med musik. Dock somnade även jag relativit snabbt för kan man inte röra sig en millimeter så finns det verkligen inte mycket man kan göra annat än att somna till surrandet av maskinen =)

Håller tummarna att du även i fortsättningen inte hittar någonting =)

/Fridaybrew

Maria
0

#1 Tack.

Jag har gjort MR som både var huvudet och ryggraden och då fästes jag med kardborreband och det tog längre tid men inte så lång tid som du har gjort.

Denna gången är det bara huvudet tror jag…

Maskinen dunkar på bra. Låter som en fiskebåt men jag somnar ändå.

/Maria

JereMina
0

Det går säkert bra denna gång med och DU humlan, jag kan inte göra MR då jag får sådan panik att jag provar att sätta mig upp där inne. Inte ens lugnande funkar men om jag måste göra en så ska dem söva mig.

Jag har cellskräck pga att jag som 6-åring ramlade mellan tunnelbaneperrongen och tåget som stannat vid Fridhemsplan.

Jag är uppvuxen i Stockholm men bor nu i Jämtland och det är skönt att slippa tunnelbanan.

Lycka till och kram till dig Humlan ☀️

Maria
0

#3 Tack. Usch, vilken obehaglig upplevelse i tunnelbanan.

/Maria

Lena1971
0

Två och en halv timme magnetröntgen??? Det hade jag inte klarat…

Jag har gjort en MRI en gång, och jag är ju så märklig så jag gillade ljuden. Jag har hört modern musik som var mindre intressant komponerad, he he… ;) Jag hade trott att jag skulle få klaustrofobi, men det gick bra.

När gör du röntgen, Maria? Eller har du hunnit göra den redan?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Maria
0

Jag gjorde den i måndags så jag kan tänka mig att svaret kommer efter påsk.

/Maria

komet
1

När jag gjort MRT av huvudet och övre thorax så har jag fått en gallermask över ansiktet som dom liksom fixerat huvudet med. Har ingen klaustrofobi så jag tycker inte det är otäckt bara lite tråkigt att ligga där. Mina undersökningar har tagit 1tim o 20min. Numer är jag friskförklarad och ska förhoppningsvis slippa föra detta mer

[Mia-Li]
0

Jag har med gjort denna röntgen.
Jag trodde jag skulle springa därifrån när de satte en typ mask över huvudet. Men det var bara att gilla läget.
Fick en känsla av klaustrofobi ett tag men detta gick över.
Säger som Maria att till slut var ljudet av kameran sövande. Det lät ganska högt när den röntgade.

Hoppas att de inte hittar nåt denna gången heller….visst…en hjärna är ju alltid bra att ha…..hihihi..

Kram

Maria
4

Min läkare är för go.❤️

Han ringde nyss och talade om att allt såg bra ut. Han ville ringa innan påsk så att jag slapp att gå och oroa mig.

Skönt med människor som kan förstå oron och inte bara lägger undan telefonsamtal som kan vänta till efter helgerna.

/Maria

komet
0

Ja men vad bra! Skönt för dej att slippa oroa dej över helgen