Cancer iFokus

Cancer

Etikettdiagnosticera
Läst 3462 ggr
[Mia-Li]
0

Ignorerades av läkare

Det här tycker jag är fruktansvärt nonchalant gjort av läkaren. När hon dessutom har haft cancer innan.
Läkaren borde ha  gjort en grundligare och noggrannare undersökning direkt.
Det skulle det gjorts även om hon inte hade haft cancer innan…men ni fattar nog vad jag menar.

Jag försökte lägga in länken till artikeln men den fungerade inte. Så här kommer artikeln i sin helhet:

"Kalmar i går 17:04 | Uppdaterad i går 17:19

En kvinna i Kalmar län gick till sin hälsocentral och klagade över smärtor i nacke och bröst.

Hon var också illamående och hade dålig aptit. Läkaren kom fram till att hennes muskler var spända och ordinerade henne sjukgymnastik och muskelavslappnande medicin. När kvinnan började få problem med störningar i nervsystemet gjordes en närmare undersökning. Det visade sig då att hon fått återfall i en tumörsjukdom och hade dottersvulster i hjärnan. Chefläkare Bengt Öberg inom primärvården gör nu en anmälan enligt lex Maria till Socialstyrelsen för att få klarhet i eventuella brister i vården av kvinnan, som senare opererades med viss förbättring som följd."

_(Taget ur Barometern 2013-03-27)
_

Lena1971
0

Jag undrar hur lång tid det tog innan hon fick en ordentlig undersökning? Jag tänker på vår egen Björnidet som råkade ut för liknande. 

Läser inte husläkare journaler?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[Mia-Li]
0

Ja det undrar jag med Lena. Kan tänka mej att det tog ett tag innan en ordentlig undersökning gjordes då hon fick störningar i nervsystemet.
Sånt här ska inte få hända!

"Hon opererades med viss förbättring som följd"…tacka f….n för det! (ursäkta)
Vissa läkare verkar inte läsa journaler. Kan det ha vart en tillfälligt inhyrd läkare? Här i Nybro kan det finnas Veckans läkare på Hälsocentralen.
Tur man inte går där.

Fridaybrew
2

Tycker det är rätt illa, men kommer man in med spända muskler är inte cancer riktigt med i bilden ännu. Ligger faktiskt mycket ansvar på patienten själv att förmedla historik samt hur man upplever det.

Läkare läser i princip aldrig journaler från cancerpatienter känns det som iom att det blir så mycket min är flera pärmar vid det här laget. Varje gång man träffade olika läkare får man dra  HELA historien, har gjort det så mycket så jag gjorde en sport av att göra det så snabbt o koncist men korrekt som möjligt. Får ner på ca 25-30 sekunder utan problem, hänger dom inte med så får dom skylla sig själva. Lite mitt sätt att sätta dom på plats.

/Fridaybrew

[Mia-Li]
1

#3 Hon mådde ju även illa och hade dålig aptit och även smärtor.
Jag kan tänka mej att hon eventuellt berättade att hon haft cancer innan, om det inte var samma läkare som hon brukade ha. Som sjuk när man träffar någon ny läkare så tror jag man berättar om man haft en så pass allvarlig sjukdom.
Men vi vet ju inte.

Jag tycker bara läkaren slarvat. Vad finns journaler annars till för?

Fridaybrew
0

Sjukhus journalerna finns inte ute på husläkarna nödvändigtvis, de finns på ett cetralt ställe som de sedan beställer ut kopior på som sedan skickas ut. väldigt omständigt.

Tack och lov har det börjat digitaliseras dock vet jag inte hur långt det har kommit i de olika landstingen. Givetvis har digitaliseringen sina egna problem som följer med på köpet men om det gör att vården blir bättre så är det troligen ett pris värt att betala.

/Fridaybrew

Maria
0

Jag har ju pendlat mellan neurologen på Sahlgrenska och min husläkare. Neurologen och onkologen har haft hand om huvudet och husläkaren var den som skickade remiss när jag strax efter hjärnoperationen fick blindtarmsoperation och därefter en massa infektioner.

Till slut så kom vi överens om att neurologen skickar journalkopior till husläkaren och viceversa.

Man kan tycka att det vore praktiskt och enklare med ett slags gemensamt journalsystem men då kommer patientintegriteten in så det är svåra frågor.

När det är på detta sättet så ligger ett stort ansvar på den enskilde patienten tyvärr och det är många gånger då det fallerar. Dessutom den tidsbrist som det faktiskt är för läkare numera.

/Maria

JereMina
1

Jag tycker att jag ser att läkare överlag inte läser journalerna som dem ska och i ett sådant här fall kan det vara ödesdigert 😟

Lena1971
1

#3 Du balanserar upp debatten som vanligt, Fridaybrew, det är bra! 🙂

Men jag tycker ändå att det är konstigt att inte se att patienten haft cancer och ge en ordentlig undersökning på en gång. Jag tycker det ser ut som slarv. Om vårdcentralen inte har tillgång till patinters journaler så får man väl fråga: "Har du haft någon allvarlig sjukdom tidigare?" De flesta minns nog om de haft cancer någon gång, och i så fall måste smärtor i nacke eller rygg tas på allvar. 

Hoppas vi får veta hur det går med lex Maria-anmälan. Vore intressant att veta hur de resonerar.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

RobinEH
0

Tyvärr är ju även läkare människor som har ett jobb. Hur många kan egentligen prestera 100% dag in och dag ut, år in och år ut i sina jobb?

Jag har själv misst både min farmor och min far till följd av felbehanding, eller snarare ickebehandling, av läkare. Mycket tråkigt att detta sker och ibland kan man bara inte fatta hur läkarna tänker. Fast det är lätt och döma med facit i hand.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Halvdansken
0

Hur stor är journalsäkerheten som den är nu, egentligen? Papperskopier som ligger i en mapp? Journaler som skickas tvärs över landet? Det är ju enklare att ta en sån med sig än att logga in på ett system och leta upp patienten. Olika säkerhetsnivåer och begränsningar är busenkelt att fixa och standard i massor av system.

Hatar cancer och älskar vårlökar.